Tollarp Paintball
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Operation Clean Sweep

3 posters

Gå ner

Operation Clean Sweep Empty Operation Clean Sweep

Inlägg  Anders PBT mån apr 06, 2009 10:43 pm

Grundförutsättningar i "Sniper Valley" -- "Operation Clean Sweep".
En eller flera "otrogna" har brutit sig ur ""Sällskapet" och ockuperar nu ett antal strategiska platser innom ett givet terrängavsnitt.
"Trogna" ur "Sällskapet" får till uppgift att oskadliggöra dessa "Otrogna" men är under tidspress och tvingas improvicera.
Anders PBT
Anders PBT

Antal inlägg : 124
Registration date : 07-10-14

http://www.paintbolltollarp.com

Till överst på sidan Gå ner

Operation Clean Sweep Empty Sv: Operation Clean Sweep

Inlägg  Anders PBT tor apr 23, 2009 5:57 pm

Förutsättning och läge:

Utbrytargruppen har under en längre tid fått förbereda sig grundligt (rekat tg i ett tidigare läge) och tagit flera mycket strategiskt viktiga platser i besittning som de själva valt, dessa ska utmärkas med gul/röd snitsel.
De skall försvara och hålla minst en av dessa under en begränsad tid för att uppnå målet (ca 90 min, antal platser och tid kan ändras i förhållande till antal spelare).
Utbrytarna har betydligt svårarare att få förstärkningar till sina ställningar (få tillbaka utskjutna spelare genom att hämta dem på en speciell plats) men måste å andra sidan inte flytta sig speciellt mycket i terrängen för övrigt.

Huvudstyrkan som består av en betydligt större grupp (minst dubbelt så många) som måste innom samma tid leta reda på och köra bort utbrytarna samt besätta samtliga platser (plocka ner snitsel) som är av strategisk betydelse för att uppnå sina mål. När samtliga markerade platser är erövrade så är segern i hamn.
De har lättare att få förstärkningar (utskjutna spelare behöver bara gå till basen och vända) men måste samtidigt också förflytta sig över ett större område (ca 500x500m), sannolikt också dela upp sig i mindre grupper/par.

Erövrade platser kan inte återtas av utbrytarna utan de tvingas alltid att dra sig mot de sista platserna för att försöka hålla stånd tiden ut.



Indelning av styrkorna sker på morgonen vid klubbstugan.
Utbrytargruppen leds av Anders Nilsson och Ubbe
Sällskapets styrkor leds av Anders Pålsson, Bo Nackmar och Rickard Hansson.

När första scenariot är avklarat ca 1100-1200 görs ett uppehåll för utspisning och utvärdering av förmiddagens övningar.
Indelningen i de olika lagen kan justeras vid behov och önskemål, ev tillägg/förändringar av scenariot görs och beräknas sätta igång igen 1300 för nya nappatag.


Senast ändrad av Anders PBT den tis maj 19, 2009 3:35 pm, ändrad totalt 5 gånger
Anders PBT
Anders PBT

Antal inlägg : 124
Registration date : 07-10-14

http://www.paintbolltollarp.com

Till överst på sidan Gå ner

Operation Clean Sweep Empty Sv: Operation Clean Sweep

Inlägg  Kaifrex fre apr 24, 2009 12:11 am

Jag tycker att det låter grymt bra!

Men. . .
hur blir det med ammunition och finns där möjligheter att få en titt på området?
Ammo: måste man betala för all ammo?

Kaifrex

Antal inlägg : 2
Age : 32
Registration date : 09-04-12

Till överst på sidan Gå ner

Operation Clean Sweep Empty Sv: Operation Clean Sweep

Inlägg  Anders PBT tis apr 28, 2009 9:51 pm

Möjligheten att titta på området innan det är dags är begränsad till de som leder spelet men en liten titt är förståss möjlig.

För att delta krävs följande.
Startavgift:100 kr som går till klubben. Detta ska täcka utgifter för bla mat och dryck som kommer att tillhandahållas under spelet.
Betalas in senast på morgonen innan spelet börjar men lämpligast är att betala till kassören "Guntan" i god tid så alla inköp kan göras innan. Startavgift återbetalas inte.

Om man saknar utrustning hyr man det på plats. Där ingår bössa, skyddsmask och gas för ca 1000 boll.
100 kr för de som har fyllt 20 år eller inte är medlemmar i klubben.
50 kr för ungdom och medlemmar.
Betalas på plats till mig Twisted Evil
Kläder får tillfälligt lånas gratis.

I övrigt gäller samma vilkor vid hyrning av utrustning som vid spel på banan som att utrustning återlämnas i samma skick som de mottogs etc.
se www.paintbolltollarp.com under regler och avtal.
e-post
han_@telia.com


Ingen egen boll är tillåten (om den nu inte på förhand inhandlats hos PBT).
Boll köpes om minst 500 st (påse) för 120kr.


Senast ändrad av Anders PBT den tis maj 19, 2009 3:38 pm, ändrad totalt 5 gånger
Anders PBT
Anders PBT

Antal inlägg : 124
Registration date : 07-10-14

http://www.paintbolltollarp.com

Till överst på sidan Gå ner

Operation Clean Sweep Empty Kartor

Inlägg  Anders PBT tis apr 28, 2009 10:07 pm

Karta över området är framtagen och klar att användas, En minst sagt konstig skala blev det men det spelar mindre roll de flesta kan inte läsa kartan ändå Razz
1cm = 76m Rolling Eyes
På kartan är inritat bas och yttre gränser samt säkerhetszon.
Anders PBT
Anders PBT

Antal inlägg : 124
Registration date : 07-10-14

http://www.paintbolltollarp.com

Till överst på sidan Gå ner

Operation Clean Sweep Empty Sv: Operation Clean Sweep

Inlägg  Anders PBT lör maj 02, 2009 7:28 pm

Antal anmälda så långt.
26

Sällskapet IIIII III
Anders Pålsson
Rickard Hansson
Bo Nackmar
Alexander Torstensson
Philip Hansen
Oliver Ahl Mustonen
Magnus Persson
Conny Sandberg

Betalt:

----

Utbrytarna IIII
Anders Nilsson
Sebastian Andersson
Ubbe Torstensson
Niklas Lauden

Betalt:
Anders Nilsson
Sebastian Andersson

Ännu inte organiserade IIIII IIIII I
Linnea Jönsson
Patrik Araldsson
Simon Brogren
Claes Sandberg
Johan Johnsson
Zassar
Joakim
Henrik
Sara
Camilla
Jakob

Osäkra kort III
Gustav
Josefin
Sara


Senast ändrad av Anders PBT den fre maj 29, 2009 10:17 pm, ändrad totalt 3 gånger
Anders PBT
Anders PBT

Antal inlägg : 124
Registration date : 07-10-14

http://www.paintbolltollarp.com

Till överst på sidan Gå ner

Operation Clean Sweep Empty OBS!

Inlägg  Anders PBT ons maj 27, 2009 7:02 pm

Antalet anmälda har nu nått sin maxgräns vad det gäller spelare som saknar utrustning.
Om någon mer vill delta så måste denne ha egen utrustning.
Anders PBT
Anders PBT

Antal inlägg : 124
Registration date : 07-10-14

http://www.paintbolltollarp.com

Till överst på sidan Gå ner

Operation Clean Sweep Empty OBS! Klubbrekord!

Inlägg  Anders PBT tor maj 28, 2009 1:53 pm

Detta inte bara kan bli utan blir med säkerhet Team Tollarp Paintballs i särklass största scenariospel. Inte för att det är jättestort men ändå.
Vi måste nu alla hålla tummarna för fint väder och att de som nu anmält sitt intresse verkligen dyker upp.

Det är nämligen så att jag nu tvingas neka vidare intresserade att delta pga av att jag inte har fler bössor att låna ut tyvärr. Sad
Så är det någon som vet redan på förhand att det är tveksamt för dig eller för någon annan så hör av dig NU så jag kan låta någon annan få din eller dennes plats.
Twisted Evil
Anders PBT
Anders PBT

Antal inlägg : 124
Registration date : 07-10-14

http://www.paintbolltollarp.com

Till överst på sidan Gå ner

Operation Clean Sweep Empty Väder

Inlägg  Anders PBT tor maj 28, 2009 6:38 pm

Enligt prognosen så ska vi få ca 20°C solsken med måttliga NO vindar. sunny
Anders PBT
Anders PBT

Antal inlägg : 124
Registration date : 07-10-14

http://www.paintbolltollarp.com

Till överst på sidan Gå ner

Operation Clean Sweep Empty Sv: Operation Clean Sweep

Inlägg  Anders PBT tis jun 09, 2009 10:08 am

Jag har avvaktat bilder och en film men nu får jag väl ändå skriva en rad om själva scenariot ändå....

Samling vid klubbstugan 0800
Jag hade i förväg lastat all utrustning och både släpen och bilen var i det närmaste fulla av grejer.
Totalt dök det upp 23 (24 en skulle bara titta på) förväntansfulla spelare, både erfarna och rena nybörjare som aldrig förr hållit i en paintballbössa.
Snabb genomgång av dagens aktivitet, regler, utdelning av kartor till lagledarna och lite om säkerheten.
Utdelning av markörer, ammo och kläder följde.
Huvudstyrkan fick uppgiften att inhandla dagens proviant samtidigt som utbrytarna gick iväg för att förbereda sina objekt.
Transporter och parkering gick i det närmaste utan missöden och samtliga var på plats innom planerad tid.

Det tog dock en stund för oss (utbrytarna) att placera ut mannskapet då de flesta inte kände terrängen fick vi gå till alla platser och visa var hur och när så vi inte riskerade att tappa bort någon under spelets gång, vi var ju inte så många, 7st mot huvudstyrkans 16 så vi fick vara rädda om varenda själ.

Dock stämde planeringen ännu en gång för spelledningen startade scenariot endast 6 minuter efter planerad tid vilket får bedömmas som godkännt i alla fall.

Spelet gick igång och från vår sida hände det inte mycket de första 20 minuterna. Vi blev väl lite väl övermodiga och när jag själv hörde den första salvan i skogen var jag naturligtvis ute på fel ställe.
Snabbt tillbaka i possition men halvminuten för sent, den så väl planerade fördröjningsstriden, det så väl förberedda tillbakaryckandet och försvaret av kullen rasade ihop som ett korthus.
Huvudstyrkan kpörde mer eller mindre över oss, om det berodde på en väl utarbetad plan från deras sida, tur eller på våra missgrep får vi väl utreda. I vilket fall som helst så blev vi tvugna att retirera till "Last Stand alldeles för tidigt, jag hade räknat att vi skulle hålla emot i alla fall halva tiden ute i skogen men ack vad jag bedrog mig. Full reträtt beordrades på samtliga.
Halva styrkan fick ta sig till återhämtningsplatsen men där fungerade planen och alla träffade kunde hämtas tillbaka direkt utan missöden.

Endast 30 av de förutsatta 90 minuterna hade förflutit och nu var goda råd dyra.
En timme kvar, skulle vi hålla ut så länge, skulle ammon räcka?
Hade huvudstyrkan insett att de hade skaffat sig matchboll direkt eller vad?
Nå, det förflöt 10 minuter så vi hann förbereda försvaret ganska bra och vi fick bara sporradiska angrepp emot oss de första minuterna.
Motståndaren blev mer och mer aggresiv och gjorde flera anfall från alla håll och vi kände oss mer och mer omringade.

Dock dröjde det förväntade samlade anfallet och vi lyckades med ett nödrop avvärja de första oorganiserade vågorna. Efter 45 minuters oavbrutet skjutande åt alla håll så hade anfallarna fått nog och drog sig tillbaka för att omorganisera.
När endast 10 minuter återstod så hade huvudstyrkan börjat att fatta sitt misstag om att inte kraftsamla och utnyttja sitt övertag i antal.

Vi var nere på mindre än 5% av vår ammo och det var med viss oro vi tittade på klockan, skulle de ändå till slut vinna trots vår beslutsamma kamp. Inte mycket att göra mer än vänta vi hade ju ingenstans att ta vägen ändå, omringade som vi var.

Det sista och avgörande anfallet startar från två håll men tydligen så har luften till viss del gått ur huvudstyrkan och det är endast vid ett tillfälle försvarslinjen knakar och det är när en grupp på 3 lyckas ta sig upp alldeles obemärkt nästan ända fram till sista linjen då det hettar till ordentligt.
Vi klarar till och med att hämta tillbaks ett par utskjutna spelare torts att jag på förhand ansett det som i praktiken omöjligt från "Last Stand" då denna plats låg på en mycket utsatt ställe.

Tiden talar för oss och med den absolut sista ammon trycker vi tillbaks de sista attackerna och går ur striden som segrare.
Även om där fanns någon i huvudstyrkan som trodde de hade vunnit och tagit ner den sista markeringen innan full tid så kan jag bara så här i efterhand lugnt konstatera att endast 2 av fyra platser röjdes så utan att veta om det så hade det krävts mer än att vi hade förlorat slutstriden för att huvudstyrkan skulle vinna.

Hade ledarna i huvudstyrkan samordnat sin attack från början hade vi inte haft skuggan av en chans men nu fick vi skjuta ut deras spelare en efter en och det gjorde att flera tappade orken att ta sig tillbaka och fullfölja.
Detta tillsammans med att utbrytarna hade pålitliga och väl diciplinerade, skickliga kämpar som gjorde sin plikt och mer därtill, gjorde att vi stolt kunde resa oss ur färgen. Twisted Evil
Anders PBT
Anders PBT

Antal inlägg : 124
Registration date : 07-10-14

http://www.paintbolltollarp.com

Till överst på sidan Gå ner

Operation Clean Sweep Empty Filmen

Inlägg  Anders ons jun 10, 2009 10:05 pm

Filmen kommer nog att dröja ett tag till, eftersom jag har nästan ingen ledig tid över nu på ett tag framåt. Så är det någon annan som vill redigera den och skicka mig ett färdigt format så är ni välkomna att hjälpa till.
Anders
Anders
Sekreterare

Antal inlägg : 96
Registration date : 07-10-13

http://www.teamtollarppaintboll.se

Till överst på sidan Gå ner

Operation Clean Sweep Empty Sv: Operation Clean Sweep

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet