Tollarp Paintball
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Tactical Task Patrol

2 posters

Gå ner

Tactical Task Patrol Empty Tactical Task Patrol

Inlägg  Anders PBT tis aug 18, 2009 11:26 am

TTP Team Tollarp Paintball eller just Tactical Task Patrol Basketball

Förutsättning och läge.
Båda sidor startar med samma förutsättningar och likvärdig styrka, dock från olika startpossitioner.
Båda sidor ska lösa två uppgifter (hämta Flagga/snitsel) genom att i mindre grupper förflytta sig i samma terräng som motståndaren, ta sig till andra sidan ca 500m och tillbaks utan tidspress. När uppgifterna är lösta eller omöjliga att genomföra är scenariot slut. Det lag som först tar båda flaggorna till sin bas vinner alternativt förlorar det lag som först inte kan fullfölja uppgiften.

Båda spelledarna delar in sin styrka i 2-4 patruller om 2-4 spelare i varje patrull (beroende på totala antalet spelare).
Spelledaren fördelar uppgifterna innom sin grupp efter egen strategi/plan. Patrullerna agerar därefter på egen hand men kan/får ha sporradisk kontakt med spelledaren eller med andra patruller (dock inte tillåtet för spelledaren att samordna två patruller på samma ställe).

Patrullerna kommer att kunna mötas någonstans och då antingen försöka störa, slå ut eller undvika kontakt med motståndaren för att snabbast lösa uppgifterna. Det är tillåtet att skicka patrull för att endast försöka störa motståndarens patruller.

Träffad spelare tar sig tillbaks till utgångsbas och måste hämtas ut av resterande patrull (dvs alla i patrullen måste återvända) om hela patrullen slås ut så gäller samma sak, när samtliga i gruppen är samlade i basen vänder man ut igen.
Spelare som är träffad visar detta tydligt genom att hålla bössan över huvudet. Träffad spelare får inte beskjutas. Patrull som är på väg att hämta ut träffad spelare får naturligtvis fortsätta att skjuta ut motståndare men ej hämta flagga.

När en patrull löst sin primära uppgift så kan den användas för valfri uppgift, dock inte förstärka (utöka) andra patruller.

Regler för hur seger uppnås.
Det lag som först lämnar in båda flaggorna i sin bas (spelledaren meddelar den andra spelledaren).
Flaggbärare kan bli utskjuten men om det finns patrullmedlemmar kvar kan de fortsätta att förflytta flaggan hem.
Blir hela flaggbärande patrull utskjuten förloras möjligheten att lösa den uppgiften och patrullen får ta en annan uppgift efter att ha besökt sin bas för att återgå till spelet.
Skulle båda uppgifterna bli omöjliga på grund av detta förlorar laget och spelledaren måste omedelbart meddela det andra lagets spelledare och kapitullera affraid


Senast ändrad av Anders PBT den tor sep 10, 2009 8:06 pm, ändrad totalt 3 gånger
Anders PBT
Anders PBT

Antal inlägg : 124
Registration date : 07-10-14

http://www.paintbolltollarp.com

Till överst på sidan Gå ner

Tactical Task Patrol Empty Skogsspel

Inlägg  Rickard mån aug 31, 2009 10:12 pm

Bara en fråga

varför krångla till det?

kan man inte bara sätta en flagga mitt i banan på något fyndigt ställe typ en höjd
sen ska vardera lag ta flaggan till sin bas?
kanske blir lite mer spel då
Bara min åsikt

Rickard
Admin

Antal inlägg : 62
Age : 39
Registration date : 07-10-12

http://tollarppaintball.niceboards.net

Till överst på sidan Gå ner

Tactical Task Patrol Empty Sv: Tactical Task Patrol

Inlägg  Anders PBT fre sep 04, 2009 7:28 pm

Sätta en flagga mitt på banan kan man göra men det blir gärna så att det snabbaste laget vinner när ett spel har den utformningen.
Man kan kanske heller inte kalla det ett scenario....
Att bara spela ett spel av de vanliga "Erövra Flaggan" typ, gör man bäst på en mindre och mer begränsad yta.

Jag personligen är absolut inte intresserad av att springa 6-700m för att skjuta ett halvt magasin kulor och jag är övertygad om att jag inte ensam om det bounce

Sen är det ju inte speciellt mycket mer komplicerat att i stället för en flagga tex som nu tanken är att flytta tex tre det ger dessutom lite större utrymme för strategiska och taktiska finesser OCH man behöver inte springa för att möta motståndaren.

Att det skulle ge mer spel om man hämtar en flagga i mitten förstår jag inte, snarare mindre. Vi hade en strid som varade i 45 minuter senaste gången och mer spel än så lär vi inte få till hur vi än vrider och vänder på det och det scenariot var mer kompicerat.

Ett scenariospel syftar dessutom till att det ska finnas en tanke (scenario) bakom, en form av rollspel om man nu vill uttrycka det så, där en del av "leken" går ut på att leva sig in i en roll.
Där du som enskild spelare inte behöver vara bäst på just att skjuta paintball utan kan utnyttja andra egenskaper som tex vara finurlig, smyga, gömma dig, taktiskt skicklig etc etc etc.
Detta sätter dessutom lite högre krav på de erfarna spelarna som ska leda sina lag vilket är en stor del av ett scenario.

Oftast blir spel om en flagga statisk och påminner mycket om tävlingsformen där alla inte platsar. Att dela upp i två lika lag och mötas på mitten avgörs oftast av slumpen när man ställer oerfarna spelare mot varandra och ger inte mer än spel på banan. Möjligtvis blir man tröttare av att avstånden är större.

Det är iaf min åsikt Very Happy
Anders PBT
Anders PBT

Antal inlägg : 124
Registration date : 07-10-14

http://www.paintbolltollarp.com

Till överst på sidan Gå ner

Tactical Task Patrol Empty Sv: Tactical Task Patrol

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet